Jobbhälsoindex ger kunskap om arbetslivet
Jobbhälsoindex är landets största årligt återkommande medarbetar- och arbetsmiljöundersökning som är representativ för hela arbetsmarknaden. Jobbhälsoindex, som sedan 2007 genomförs årligen bygger på ca 10 000 respondenter i ett representativt urval av svenskar i åldern 20 – 65 år som arbetar minst halvtid.
Jobbhälsoindex består av över ett 80-tal frågor inom följande områden;
1, Jobbnöjdhet i stort
2, Attraktivitet
3, Arbetets mening och innehåll
4, Påverkan och inflytande
5, Ledning-Organisation
6, Närmaste chef
7, Social och organisatorisk arbetsmiljö
8, Fysisk och övrig arbetsmiljö
9, Trakasserier och diskriminering
10, Hållbarhet och kundfokus
11, Hälsa och jobbet
12, Corona-relaterade frågor (2020-2021)
13, Övriga frågor / bakgrundsvariabler
Inom varje delområde finns ett varierande antal specifika frågor. För delområdena 1 till och med 9 är dessa frågor dessutom aggregerade till ett delområdesindex.
Syftet med Jobbhälsoindex är att visa på trender, nivåer och jämförelser av de anställdas syn på arbetet i en mängd olika avseenden inom hela den svenska arbetsmarknaden. Enkäten har besvarats via e-post med kompletterande telefonintervjuer.
Jobbhälsindex tas fram av Jobbhälsoindex i Sverige AB och Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Fram till 2017 har flera rapporter presenterats i samarbete med branschorganisationen Sveriges Företagshälsor under namnet Jobbhälsobarometern. Från och med 2018 presenteras allt material från denna databas under namnet Jobbhälsoindex. Jobbhälsoindex i Sverige AB ägs av grundaren till Jobbhälsobarometern/Jobbhälsoindex och SKI ägs av Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ).
Till Rapporterna
Publicerade rapporter:
Till Rapporterna
Mer om Jobbhälsoindex
Jobbhälsoindex tas fram av Jobbhälsoindex i Sverige AB i samarbete med Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Under tidigare år har flera rapporter presenterats i samarbete med branschorganisationen Sveriges Företagshälsor under namnet Jobbhälsobarometern. Från och med 2018 presenteras allt material från denna databas under namnet Jobbhälsoindex. Jobbhälsoindex i Sverige AB ägs av grundaren till Jobbhälsobarometern/Jobbhälsoindex och SKI ägs av Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ).
Jobbhälsoindex är helt privat finansierat och det går självklart att köpa olika utdrag och jämförelser på en mängd olika sätt och former.
Om Svenskt Kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex, SKI är ett av landets ledande undersökningsföretag. Sedan 1989 har SKI tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm studerat sambandet mellan nöjda kunder, nöjda medarbetare och företags lönsamhet. SKI är det enda undersökningsföretag som visar hur samtliga aktörer i en bransch uppfattas av sina kunder.
Branschapporterna från SKI emotses med stora förväntningar av marknaden. Inget annat undersökningsföretag kan erbjuda något motsvarande med samma genomslagskraft.
Utöver undersökningar bedriver SKI även forskning i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm, Chalmers, Karolinska Institutet samt Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ) vilket också är ägare till SKI.
Jobbhälsoindex består av över ett 80-tal frågor inom följande områden;
1, Jobbnöjdhet i stort
2, Attraktivitet
3, Arbetets mening och innehåll
4, Påverkan och inflytande
5, Ledning-Organisation
6, Närmaste chef
7, Social och organisatorisk arbetsmiljö
8, Fysisk och övrig arbetsmiljö
9, Trakasserier och diskriminering
10, Hållbarhet och kundfokus
11, Hälsa och jobbet
12, Corona-relaterade frågor (2020-2021)
13, Övriga frågor / bakgrundsvariabler
Inom varje delområde finns ett varierande antal specifika frågor. För delområdena 1 till och med 9 är dessa frågor dessutom aggregerade till ett delområdesindex.
Syftet med Jobbhälsoindex är att visa på trender, nivåer och jämförelser av de anställdas syn på arbetet i en mängd olika avseenden inom hela den svenska arbetsmarknaden. Enkäten har besvarats via e-post med kompletterande telefonintervjuer.
Jobbhälsindex tas fram av Jobbhälsoindex i Sverige AB och Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Fram till 2017 har flera rapporter presenterats i samarbete med branschorganisationen Sveriges Företagshälsor under namnet Jobbhälsobarometern. Från och med 2018 presenteras allt material från denna databas under namnet Jobbhälsoindex. Jobbhälsoindex i Sverige AB ägs av grundaren till Jobbhälsobarometern/Jobbhälsoindex och SKI ägs av Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ).
Till Rapporterna
Publicerade rapporter:
- Vill du ha ett meningsfullt arbete - sök till till skola, vård och omsorg (30 nov 2022)
- Chefer i offentlig sektor trivs mindre med jobbet än vad chefer i privat sektor gör (28 aug 2022)
- Efter ett hälsosamt Corona-år 2021 pekar jobbhälsa och arbetsmiljö åt fel håll (27 juni 2022)
- Hälsan i arbetslivet på topp under pandemiåret (12 september 2021)
- Andra vågen av Corona-pandemin slår mot arbetslivet (dec 2020)
- Ingen höjdare att vara chef i offentlig sektor, delrapport 2020:2 (okt/nov 2020)
- Hälsan viktigare än jobbet (Corona-rapport), delrapport 2020:1 (juni 2020)
- Trakasserier i anslutning till jobbet, delrapport 2019:1
- Är jobbet meningsfullt ? delrapport 2019:2
- Är det meningslöst på jobbet?
- Psykisk ohälsa
- Skillnader mellan chefer och medarbetare
- Färre helårsfriska och jämförelser mellan de friska och de med sjukdagar
- Jobbhälsoindex Avonova (Avonova Företagshälsa)
- Jobbhälsoindex Skola (Friskolornas Riksförbund)
Till Rapporterna
Mer om Jobbhälsoindex
Jobbhälsoindex tas fram av Jobbhälsoindex i Sverige AB i samarbete med Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Under tidigare år har flera rapporter presenterats i samarbete med branschorganisationen Sveriges Företagshälsor under namnet Jobbhälsobarometern. Från och med 2018 presenteras allt material från denna databas under namnet Jobbhälsoindex. Jobbhälsoindex i Sverige AB ägs av grundaren till Jobbhälsobarometern/Jobbhälsoindex och SKI ägs av Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ).
Jobbhälsoindex är helt privat finansierat och det går självklart att köpa olika utdrag och jämförelser på en mängd olika sätt och former.
Om Svenskt Kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex, SKI är ett av landets ledande undersökningsföretag. Sedan 1989 har SKI tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm studerat sambandet mellan nöjda kunder, nöjda medarbetare och företags lönsamhet. SKI är det enda undersökningsföretag som visar hur samtliga aktörer i en bransch uppfattas av sina kunder.
Branschapporterna från SKI emotses med stora förväntningar av marknaden. Inget annat undersökningsföretag kan erbjuda något motsvarande med samma genomslagskraft.
Utöver undersökningar bedriver SKI även forskning i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm, Chalmers, Karolinska Institutet samt Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ) vilket också är ägare till SKI.